Oedeemtherapie & Lymfedrainage/Taping

Lymfoedeem betekent letterlijk: vochtophoping. Door een stoornis in het lymfstelsel is de afvoer van weefselvocht te gering en hoopt het vocht zich op in de huid en onderliggende weefsels. Een oedeem kan zijn oorzaak vinden in afwijkingen, beschadigingen of ziekten in het lymfecirculatiesysteem, het bloedcirculatiesysteem en/of de hartfunctie.

Cliënten die als gevolg van een oncologische aandoening of medisch ingrijpen oedeemklachten ontwikkelen vormen de meest specifieke doelgroep van de oedeemfysiotherapeut.

Het zichtbare oedeem vormt meestal de belangrijkste indicatie voor de oedeemfysiotherapeut. Lymfoedeem is vaak het gevolg van de behandeling van oncologische aandoeningen, bijvoorbeeld borstkanker. Bij de behandeling kan het nodig zijn de okselklieren te verwijderen en/of chemotherapie te krijgen en/of bestraling te krijgen. Al deze facetten hebben hun invloed op de lymfesystemen. Dit zelfde geldt bij oncologische ingrepen waarbij de liesklieren of halsklieren betrokken zijn.

Behandelmethodes

De behandelingsmogelijkheden van oedeemtherapie zijn:

• Manuele lymfedrainage: Een massage techniek ter stimulering van de afvoer van lymfe.
  • Oefentherapie: Therapie gericht op mobiliteit, kracht, stimuleren van niet aangedane lymfevaten, conditie training.
  • Voorlichting: Over de behandeling en de gevolgen van de behandeling, huidverzorging, preventie van oedeem en zelfhulp.
  • Lymftaping: Een specifieke tape die de circulatie in de huid kan verbeteren en de lymfeafvoer kan bevorderen. Tevens kan deze tape ingezet worden ter mobilisering van huid en littekens.

Afspraak maken

Om een afspraak te maken met één van onze fysiotherapeuten kunt u contact opnemen met Fysiotherapie Bilgaard. De contactgegevens vind u hier.

Ons volledige zorgaanbod.

Ontdek wat we voor u kunnen betekenen.